Compleet foute aanpak eikenprocessierupsen!

Plakstrips, die om bomen worden gewikkeld om de opmars van de eikenprocessierups te stoppen, zijn erger dan de kwaal. Ook vogels en vleermuizen sterven een langzame dood en de biologische bestrijding van de eikenprocessierups lijkt extreem schadelijk

Langzame dood voor vleermuizen en vogels door nieuw middel tegen eikenprocessierups: 'Deze idiotie moet stoppen'

Plakstrips, die om bomen worden gewikkeld om de opmars van de eikenprocessierups te stoppen, zijn erger dan de kwaal. Ook vogels en vleermuizen sterven een langzame dood.

René Kriek van GroenLinks Westerwolde: Afschuwlijk dat door gepruts en onkunde dit soort methodieken worden toegepast! Het enige middel dat helpt is het natuurlijke evenwicht herstellen door natuurlijke vijanden van de plaagrups de kans te geven hun werk te doen. En daar zijn strakgemaaide bermen níet behulpzaam bij. Biodiversiteit is hier het toverwoord.

Vroege vogels afgelopen zondag 3 mei 2020, 09:00 uur:

Biologische bestrijding eikenprocessierups lijkt extreem schadelijk

Heel Nederland bereidt zich momenteel voor op een nieuw seizoen van overlast van de eikenprocessierups. Uit onderzoek van de Vlinderstichting blijkt dat ruim de helft van alle gemeenten hierbij biologische bestrijdingsmiddelen gebruikt, zoals bacteriepreparaten en aaltjes. Dat klinkt goed, maar niets is minder waar, aldus de natuurorganisatie. Deze middelen doden niet alleen de eikenprocessierups, maar ook de rupsen van ruim 100 andere soorten. De stichting doet een oproep om zoveel mogelijk af te zien van deze biologische bestrijding. In Vroege Vogels een gesprek met Jurrien van Deijk van de Vlinderstichting.