GEMEENTE WESTERWOLDE VERDIENT EEN BESTUUR, DAT het gemeenschappelijke belang op de lange termijn centraal stelt.

GROENLINKS STAAT VOOR VERANDERING, VOOR EEN ANDERE MANIER VAN POLITIEK BEDRIJVEN

In onze vorige blog hebben we gesproken over het belang om ook als gemeente de lange termijn voor ogen te houden. Niet de winst op korte termijn, maar ons gemeenschappelijk belang op de lange termijn staat daarbij centraal. Dit willen we bereiken samen met onze inwoners en met politieke partijen, die samen met ons de schouders eronder willen zetten en ook een andere koers willen varen.
Wij hebben dit De Wende genoemd.

GROENLINKs heeft ervaring in het dagelijks bestuur

In de periode 1994-1998 was ik wethouder in de gemeente Winsum met de portefeuille verkeer en vervoer en leefbaarheid kleine dorpen. In deze periode hebben wij ervoor gezorgd dat er een visie ontwikkeld werd samen met organisaties en bewoners om een oplossing te vinden voor de verkeerssituatie in de kom van het dorp. Belangrijk was om de middeleeuwse straatstructuur te handhaven en de veiligheid van voetgangers en fietsers te waarborgen. Door de gemaakte keuzes kon Winsum het mooiste dorp van Nederland worden.

Cittaslow

Dat is ook mogelijk voor de gemeente Westerwolde, waar een heldere lange termijnvisie op dit moment niet herkenbaar is. Westerwolde is een Cittaslow-gemeente. Cittaslow heeft een visie op duurzaamheid, kleinschaligheid en aandacht voor het landschap. In de gemeentegids van Westerwolde wordt hier slechts één(!) regel aan gewijd. Heel veel nieuwe inwoners in onze gemeente hebben juist bewust voor deze eigenschappen gekozen om zich hier te vestigen. GroenLinks zou graag met andere politieke partijen willen werken aan het versterken van deze eigenschappen, zodat Westerwolde ook voor de toekomst een aantrekkelijke gemeente blijft.

Burcht Wedde

Al enige tijd lezen wij, dat er discussie is over het onderhoud van het pand. Raadsleden buigen zich over de kwestie of de wethouder nu wel of niet een toezegging heeft gedaan. Ondertussen, heel begrijpelijk, haakt de heer Ferrari af. Hij ontvangt hier jaarlijks kinderen, die het minder hebben getroffen in deze samenleving. Mensen als Ferrari zouden we moeten steunen en eerder een hart onder de riem moeten steken in plaats van ingewikkelde discussies te voeren over de kosten van het onderhoud. Je zou zo zeggen, dat in dit geval de menselijke maat ver te zoeken is.

“ In de politiek valt veel te kiezen, ook in gemeentepolitiek ”

Afval

Elke week breng ik mijn plastic naar de PMDcontainer in Sellingen. Ik had liever de oranjebak hiervoor willen gebruiken, maar alla. Heel veel inwoners doen dit ook. Het neemt zelfs toe. Dit betekent dat onze inwoners gemotiveerd zijn om een bijdrage aan het milieu te leveren. Ik begrijp dat dit niet wordt gewaardeerd door ons gemeentebestuur die de containers wil afschaffen. Dit begrijpt werkelijk niemand. Ook hier ontbreekt een lange termijnvisie hoe wij met afval willen omgaan.

Zoals u ziet in de politiek valt dus veel te kiezen en dat gaan we ook weer doen volgend jaar bij de gemeenteraadsverkiezingen.

Roelf van Biessum
Bestuurslid GroenLinks Westerwolde
(oud-wethouder GroenLinks Winsum en oud-statenlid provincie Groningen)